Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

CO WARTO WIEDZIEĆ O WZMACNIANIU ODPORNOŚCI

Odporność to mechanizm, który chroni organizm ludzki przed atakami z zewnątrz, antygenami, do których zaliczamy wirusy oraz bakterie.

Układ odpornościowy chroni człowieka przed zarazkami przy pomocy przeciwciał, czyli wyspecjalizowanych cząstek, które mają za zadanie zniszczyć antygeny. Działanie układu nie jest jednak idealne, stąd wynalezienie szczepionek, które pomagają bronić organizm przed infekcjami. Najlepsze w celu stymulowania odporności są preparaty zawierające pocięte i zniszczone bakterie chorobotwórcze. Nabywanie odporności naturalnej oraz sztucznej to najlepszy sposób obrony przed chorobami.

Warto pamiętać, że człowiek przemęczony, niedożywiony, wyczerpany fizycznie oraz psychicznie ma znacznie obniżoną odporność organizmu, co prowadzi do infekcji i chorób. Obniżona odporność to stan, do którego dochodzi w wyniku często przebywanych infekcji, a zwłaszcza wtedy, gdy w leczeniu są stosowane antybiotyki. Objawia się to wtedy zwiększoną wrażliwością na kolejne zakażenia bakteryjne lub wirusowe.

Istotne jest wzmacnianie odporności poprze racjonalny, higieniczny tryb życia. Szczególnie ważne jest to dla dzieci, które nie mają w pełni dojrzałej odporności oraz dla osób starszych o mniejszej odporności. Układ odpornościowy dojrzewa do pełnej sprawności w zakresie funkcji obronnych przed czynnikami infekcyjnymi około 12 r. ż. Im młodsze dziecko tym bardziej narażone na rozwój choroby w sytuacji kontaktu z czynnikiem infekcyjnym. Tylko silny organizm ma szanse na obronę przed wirusami i chorobotwórczymi bakteriami.

Istnieje wiele środków farmakologicznych wzmacniających odporność, znany jest także szereg innych sposobów, które wzmocnią organizm. Rodzice, którzy mają na celu wzmacnianie odporności dzieci powinni pamiętać m.in. o właściwym sposobie ubierania dziecka tzw. ubieranie na cebulkę. Termoregulacja u niemowląt nie działa jeszcze sprawnie dlatego maleństwo przebywając na dworze powinno mieć dodatkową warstwę ubranek lub kocyk. Starsze dziecko nie potrzebuje cieplejszego okrycia niż dorosły człowiek, dlatego nie należy go przegrzewać. Pamiętajmy także o tym, iż dzieci chętniej i częściej są w ruchu więc jest im znacznie cieplej. Dlatego tak istotne jest warstwowe ubieranie dziecka, kiedy jest mu za ciepło z łatwością zdejmiemy zbędny sweter.

W budowaniu odporności bardzo istotna jest higiena, a z nią nawyk mycia rąk - podstawa higieny malca. Wirusy i bakterie z łatwością przenoszą się przez dotyk dlatego tak ważne jest mycie rąk przed posiłkiem, po wyjściu z toalety, powrotu z podwórka. Istotne jest również nawilżanie powietrza. Z uwagi na to, że śluzówka nosa i gardła prawidłowo funkcjonuje tylko w niższej temperaturze, dlatego w sypialni, pokoju dziecka temperatura nie powinna przekraczać 19 stopni C.

Przed snem należy wywietrzyć pokój lub spać przy uchylonym oknie. W przypadku centralnego ogrzewania należy pamiętać o nawilżaniu powietrza za pomocą nawilżaczy lub rozwieszanie na kaloryferze mokrego ręcznika. Ruch na powietrzu jest jednym z najważniejszych elementów wzmacniania organizmu. Każdy maluch, nawet w chłodne i pozbawione słońca dni, powinien spędzać na dworze co najmniej pół godziny.

Komórki odpornościowe podejmują walkę z drobnoustrojami tylko wtedy, gdy są regularnie odżywiane. Dlatego pierwszy posiłek należy zjeść w ciągu godziny od obudzenia. Śniadanie powinno być rozgrzewające i sycące, ale nie powinno zbytnio obciążać przewodu pokarmowego. Nie powinno w nim zabraknąć węglowodanów, białka i witamin. W menu nie powinno zabraknąć rozgrzewających, odżywczych zup. Należy wybierać zupę na warzywach, która nie tuczy, a dostarcza wielu witamin i minerałów. Wskazane jest spożywanie chudego mięsa, ryb, do tego kasza lub ryż brązowy, surówka lub jarzyny z wody. Posiłki dorosłych jak i dzieci powinny być urozmaicane owocami i warzywami. Warzywa najlepiej spożywać surowe lub gotowane na parze. W okresie kiedy nie mamy dostępu do świeżych warzyw warto zastąpić je mrożonkami. Należy spożywać cytrusy, brokuły, natkę, paprykę, porzeczki, które zawierają witaminę C, która pobudza produkcję interferonu, substancji istotnej w walce z zarazkami.

Sprawne działanie systemu odpornościowego zapewnia witamina B6, która jest zawarta w bananach, awokado, rybach, drobiu, wołowinie i ziemniakach. Witaminę E, która broni nasz organizm przed wolnymi rodnikami, znajdziemy w orzeszkach ziemnych, nasionach słonecznika, szpinaku, w olejach roślinnych, rybach. Należy spożywać także masło, wątróbkę, mleko i ser - źródło witaminy A, która stymuluje produkcję białych ciałek krwi. Unikajmy natomiast "pustych kalorii", cukier i nadmiar tłuszczu osłabia odporność. Bogactwem witamin są herbatki owocowe. Pijąc herbatkę z dzikiej róży, aronii, malin, czarnej porzeczki dostarczamy swojemu organizmowi mnóstwo witamin: C, A, B, E, poza tym wzmacniają one organizm i łagodzą stres. Na chodne dni idealne są herbaty z dodatkiem imbiru lub cynamonu.

Budując odporność wato pamiętać o "dobrych" tłuszczach. Kwasy tłuszczowe pochodzenia roślinnego, a także omega -3, dostarczają organizmowi budulca do produkcji hormonów przeciwzapalnych, które usprawniają pracę układu
odpornościowego. Do najzdrowszych tłuszczów roślinnych należą olej rzepakowy, oliwa z oliwek. Natomiast źródłem omega- 3 są ryby, orzechy włoskie i siemię lniane. W okresie jesienno- zimowym warto pamiętać o tranie, który zawiera witaminy A, D, nienasycone kwasy tłuszczowe, fosfor, jod i lecytynę . Powinni go przyjmować zwłaszcza ci, którzy nie jedzą ryb, warzyw, owoców. Ze spożywaniem tranu nie należy przesadzać, przyjmując tran nie należy brać innych preparatów zawierających wit. A lud D. Kobiety w ciąży oraz osoby przyjmujące leki nasercowe przed rozpoczęciem kuracji powinni skonsultować się z lekarzem, gdyż tran upośledza działanie różnych preparatów. Tran należy przyjmować zgodnie z zaleceniem lekarza lub informacjami zawartymi w ulotce.

Osoby mające na celu wzmacnianie odporności swojej, jak i swoich dzieci, powinny pamiętać o unikaniu używek oraz o nienarażaniu swojego dziecka na bierne palenie. Alkohol, kawa, papierosy niszczą witaminy A, C, B, E oraz inne mikroelementy, które pomagają zwalczać groźne dla układu immunologicznego wolne rodniki. Każdy rodzic, aby skutecznie dbać o odporność swojego dziecka, powinien odnotowywać wszystkie niepokojące objawy do ewentualnego przekazania ich lekarzowi podczas wizyty kontrolnej. Przekazanie szczegółowych informacji na temat stanu zdrowia dziecka, pozwoli na pełniejszą diagnozę.

Opracowała: M.Kawczyńska