Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

DLACZEGO NALEŻY CZYTAĆ DZIECIOM?

Wiek, w którym przyszło nam żyć, to czas rozwiniętej daleko nauki i techniki, czas komputerów i rzeczywistości wirtualnej. Coraz częstszą formą spędzania wolnego czasu przez dziecko jest walka z poruszającym się zwinnie po ekranie komputera wojownikiem. Producenci gier komputerowych uzasadniają, iż podczas takiej zabawy dziecko rozwija swoją wyobraźnię, ćwiczy refleks, doskonali swoją sprawność manualną, koordynację wzrokowo-ruchową itp. Zapominają o agresji występującej w tych grach,pozycji siedzącej dziecka podczas wpatrywania się w komputer przez długi czas, czy wreszcie niepokojącym coraz bardziej uzależnieniu od komputera.

Rozważając wszystkie za i przeciw trzeba stwierdzić,że z całą pewnością komputer jest częścią naszej rzeczywistości, i nie da się – zresztą nie ma takiego powodu- uniknąć kontaktu dziecka z komputerem. Nie może on być jedyną formą wprowadzenia dzieci w świat fantazji. Nic bowiem nie zastąpi cudownego wynalazku przeszłych pokoleń, jakim jest książka.

Współczesna cywilizacja zdominowała ważną część naszego życia sprawiając, że rodzice poświęcają coraz mniej czasu swoim dzieciom. A to przecież rodzina jest środowiskiem najbardziej wpływającym na kształtowanie osobowości dziecka. Gdy czytamy dziecku bajki umacniamy jego poczucie bezpieczeństwa. Dziecko czuje się wtedy ważne i kochane, bo rodzice odkładają swoje zajęcia i poświęcają mu czas. Zwłaszcza czytanie bajek na dobranoc powinno być codziennym rytuałem w domu każdego dziecka.

Ta chwila bliskości, która umacnia więź między rodzicami a dzieckiem, pozwala się maluchowi wyciszyć przygotować do snu. Bajki inspirują, rozbudzają wyobraźnię. Często dziecko utożsamia się z poznanymi postaciami.Warto czytać książki dzieciom, bo głośna lektura wywiera korzystny wpływ na rozwój psychiczny dziecka. Wzbogaca słownictwo, przyczynia się do szybszego i lepszego opanowania zarówno umiejętności mówienia, jak i czytania oraz pisania. Doskonali jego pamięć. Dziecko, któremu regularnie się czyta, szybciej się rozwija i nabiera wiary w siebie. Bajki poza tym uczą kojarzenia, samodzielnego myślenia i podejmowania decyzji, rozbudzają w nim ciekawość świata i ułatwiają zrozumienie siebie i innych. Budzą w małym słuchaczu miłość do czytania książek i co istotne przeciwdziałają uzależnieniu od telewizji. Dzięki bajkom dziecko poznaje otaczający je świat oraz zwyczaje. Kształtuje swój charakter, staje się bogatsze w uczucia, uczy się, że warto być sprawiedliwym i dobrym człowiekiem, pomagać i współczuć innym. Morały w nich zawarte mogą stać się drogowskazami w późniejszym życiu.

Te same bajki można opowiadać wielokrotnie. Zanim dziecko dobrze skojarzy wszystkie fakty i poukłada je w całość, musi usłyszeć fabułę kilkakrotnie. Nie należy zrażać się stwierdzeniem na początku: "Ja już to znam". Zazwyczaj po kilku pierwszych zdaniach dzieci "zapominają" o tym i z uwagą śledzą losy bohaterów. Jeżeli dziecko zaś prosi nagminnie o jedną tylko baśń, jest to sygnał, że problem w niej zawarty dotyka go szczególnie, i pomaga jego rozwiązaniu. Może więc baśń stać się ośrodkiem diagnostycznym i terapeutycznym .

Czym należy się kierować przy doborze książek?

Przede wszystkim trzeba dopasować treść do wieku dziecka. Należy koniecznie sprawdzić, czy nie zawiera ona elementów przemocy i agresji. Zapoznać się z ilustracjami,przeczytać zakończenie, które powinno być pozytywne i zawierać mądre, pożyteczne przesłanie.

Pamiętać należy, że im młodsze dziecko, tym mniej tekstu powinno być na stronie, aby można było szybciej przewracać, by dziecko się nie nudziło patrząc przez dłuższy czas na ten sam obrazek.

Dla starszaka wystarczy jedna rycina co 2,3 kartki. Można sięgać po utwory zapamiętane z dzieciństwa, trzeba też wzbogacać lekturę o pozycje nowsze i współczesnych autorów - zwłaszcza te z wyrazistą fabułą, sympatycznym bohaterem, jasnym stylem wypowiedzi, elementami humoru i pogodnym zakończeniem,w pięknym wydaniu.

Warto pamiętać o tym, że małe dziecko w swoich pierwszych kontaktach z lekturą potrzebuje bliskiego kontaktu z "pośrednikiem lektury"- mamą, tatą, nauczycielem… Bo z mimiki , tonu głosu, gestów dorosłego czerpie ono dodatkowe wiadomości o ocenie zdarzeń i postaciach świata przedstawionego.

Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności jest najskuteczniejszą metodą wychowania człowieka samodzielnie myślącego, posiadającego wiedzę i umiejętność jej poszerzania, kulturalnego, etycznego, z wyobraźnią, który umie radzić sobie w życiu przy pomocy rozumu.

Jak czytać:

  • Czytać codziennie minimum 20 minut (czas czytania dostosować do przedziału uwagi dziecka, początkowo może być krócej, później może być znacznie dłużej, chodzi jednak o codzienny rytuał czytania).
  • Dobrą porą jest wieczór przed snem.
  • Wybierać wyłącznie książki ciekawe dla dziecka i wartościowe.
  • Unikać stereotypowych podziałów na książki dla chłopców i dla dziewcząt,tzw. książkę dla dziewcząt warto przeczytać zanim chłopiec zacznie się wstydzić "babskiej literatury". Da to chłopcu wgląd w słabo mu znany świat emocji.
  • Jeżeli dziecko chce, można wielokrotnie czytać tę samą książkę.
  • Nigdy nie przymuszać dziecka do słuchania, nie traktować czytania jako kary; zawsze powinno być magiczną porą wspólnego dokonywania odkryć, przeżywania tajemnic i wzruszeń; czytanie ma się dziecku kojarzyć z radością.
  • Pozwalać na pytania, powrót do poprzedniej strony, rozmowy zainspirowane tekstem – ta część głośnego czytania najbardziej rozwija wnętrze dziecka.
  • Wzmacniać efekt czytania zaangażowaną modulacją i ew. gestykulacją.
  • Reklamować czytanie własnym przykładem – dzieci powinny widzieć rodziców pogrążonych we własnych lekturach!

W głośnym czytaniu chodzi tak naprawdę o to, by poświęcić małemu człowiekowi swój czas, uwagę a przy tym miłość.

Przygotowała: Lucyna Lewandowska