Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

DYSLEKSJA - LEPIEJ ZAPOBIEGAĆ NIŻ LECZYĆ.

Termin „ryzyko dysleksji” stosuje się wobec młodszych dzieci, wykazujących wybiórcze zaburzenia w rozwoju psychoruchowym, które mogą warunkować wystąpienie specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.

Dziecko z ryzyka dysleksji nie musi bowiem stać się dzieckiem dyslektycznym. Ale żeby nauczyć się pisać i czytać, nie wystarczy prawidłowy rozwój inteligencji,właściwy proces edukacyjny, świetny nauczyciel, sprawne oko, ucho i ręce. Potrzeba jeszcze prawidłowego rozwoju mowy, procesów uwagi i pamięci, dobrego poziomu rozwoju funkcji wzrokowych, słuchowych, motorycznych i ich integracji. Dobrze jest, gdy dziecko lubi i chce uczyć się czytać i pisać. Poza tym musi mieć prawidłową orientację w schemacie ciała i przestrzeni, najlepiej jednostronną lateralizację.

Co robić, by ułatwić dziecku start? Jak wspomagać je w trudnej nauce czytania i pisania? Jeszcze zanim ją rozpocznie. Oto kilka propozycji zabaw, gier możliwych do zrealizowania w parku, samochodzie, w domu,
na podwórku, podczas spaceru, w piaskownicy…

Jak ćwiczyć funkcje wzrokowe?

  • zbierać kasztany wśród liści,
  • wyszukiwać wokół przedmioty w kształcie koła, trójkąta, krzyża itp.,
  • zbierać grzyby, jagody, muszelki,
  • rozpoznawać marki samochodów,
  • układać puzzle lub pociętą widokówkę,
  • wyrywać w ogródku tylko chwasty,
  • wyszukiwać różnice między obrazkami,
  • układać klocki według wzoru.

Jak ćwiczyć pamięć?

  • uczyć się wierszyków i piosenek na pamięć,
  • grać w : „memory”, „superpamięć”,
  • zapamiętać i narysować układ figur różniących się kształtem,
  • zapamiętać, powtórzyć i wykonać kilka poleceń podawanych.

Jak ćwiczyć funkcje słuchowe i językowe?

  • identyfikować sygnały dźwiękowe z otoczenia,
  • bawić się w głuchy telefon,
  • liczyć, ile razy podana głoska występuje w usłyszanym wyrazie,
  • wystukiwać ( wyklaskiwać ) usłyszany rytm,
  • pokazywać obiema rękami jednocześnie części ciała,
  • rozwiązywać zagadki, krzyżówki, rebusy.

Nie skazujemy dzieci na porażkę już na starcie, szczególnie tych zagrożonych dysleksją. Przedstawione zabawy stymulują rozwój funkcji percepcyjnych wszystkich dzieci, tym samym ułatwiają i urozmaicają naukę. Dzieci lubią się uczyć. Wykorzystujmy ich naturalną ciekawość i przez zabawy stymulujmy ich rozwój.

Opracowała: G.Polit